Blog de l'Armand Forcat. Intèrpret del Patrimoni, articulista en diferents mitjans de comunicació de Catalunya. Ha format part de més de 35 entitats, culturals, cíviques, polítiques, religioses, comercials i industrials de la ciutat de Cervera.
Cal Vega REVISTA SEGARRA. Núm. 291, març 2021. El Turista Pregunta
CAL VEGA
La Forja d'una Politja REVISTA SEGARRA Núm. 296, agost 2021. El Turista Pregunta
LA FORÇA D'UNA POLITJA
Fa uns dies vaig tenir el privilegi d'entrar a la farinera del Sindicat Agrícola de Cervera i sa Comarca i explicar-ne alguns fets, anècdotes i funcionament, i també recordar situacions que gràcies al meu pare vaig poder viure, atès que ell hi entrà a treballar, primer quan es construïa, i seguidament com a operari durant 39 anys i fins a la jubilació. Treballava a la secció dita d'empacar, és a dir, quan el gra i la farina han fet tot el procés i s'arriba al lloc on es posa la farina al sac i aquesta surt preparada per a la seva comercialització. El pare habitualment feia deu o dotze hores diàries, i així una setmana li portava el dinar i una altra el sopar. Era l'any 1918 quan es donava forma a aquell projecte on l'incentiu més important era el lema ajuda'm i t'ajudaré, i així ho entengueren les famílies pageses de la Segarra quan compraren accions a 0,60 cèntims de pesseta per aconseguir 9.500 pessetes que facilitaren la compra de la finca on s'instal.laria tot el complex industrial, amb els forns de fer pa, el molí d'oli, la ferreria i l'extraordinari i modernista edifici principal (sota la direcció i disseny de Cèsar Martinell) de la Farinera del Sindicat Agrícola de Cervera i sa Comarca.
Per la seva estructura i les més de 300 finestres que té tot l'edifici tenia llum natural, fins i tot als baixos construïts per sota de nivell de carrer. Era natural, doncs, que amb legítim orgull els homes i dones d'aquell temps relatessin que Cervera gaudia de les tres "punxes" més significatives d'una ciutat important: la del campanar de Santa Maria com a símbol de la fe; la de la Universitat com a símbol de la ciència i el coneixement, i la torre de la farinera com a símbol del treball. Quan a l'Anglaterra del segle XIX, Simon Blake iniciava el Modernisme, aquest fou un estil que aviat quallà a Europa. Els dos nuclis més importants foren Bèlgica i Catalunya, i Cervera no en quedà al marge, al contrari, ateses les diferents i nombroses construccions encara vigents, i l'exemple més fefaent és la farinera, que tal i com construïa Simon Blake, en Cèsar Martinell aplicà en l'edifici la idea de construir amb els materials i operaris de l'entorn, i això volia dir economia, però especialment era bo per a la salut dels treballadors i treballadores, atès que realitzaven el seu treball en llocs molt semblants als carrers i cases on vivien, i en el cas de la Segarra es feia treball amb pedra, ciment i argila, i sobretot llum natural.
Però la farinera no tan sols fou un gran i bon model d'edificiació, fou també un model de producció que en aquells anys fou considerat com el millor d'Europa. Actualment les indústries funcionen amb diferents i abundants motors elèctrics, però fins als anys cinquanta (1950) un sol motor feia funcionar diverses màquines d'un taller o fàbrica mitjançant embarrats, politges i corretges de cuir transmisores d'un lloc a l'altre, i d'una planta a una altra, o d'un pis a l'altre en el cas de la farinera.
Un motor situat a la planta més baixa portava en el seu eix una politja que arrossegava una gran corretja que envoltava una politja molt més gran que la del motor, per imprimir més velocitat, i estava fixada en un eix que portava més politges que també portaven més corretges que movien altres politges de diferents diàmetres segons la velocitat que es necessitava, i que estaven fixades a altres eixos i així es movien totes les màquines d'una planta; però el seu moviment no finalitzava aquí perquè altres politges dels eixos arrossegaven corretges que amb obertures adequades als sostres transportaven el moviment a les altres plantes! Cal recordar que els eixos giraven deu o dotze hores seguides, i giraven sobre un coixinet de metall sempre banyat d'oli.
Cal recordar que el producte, el gra, des de l'entrada a la farinera fins a convertir-se en farina anava d'una planta a una altra amb canals de fusta, on per dintre hi circulava una cinta proveïda de canastrons plens del producte. I amb la força d'aquella gran politja, cada quatre minuts es produïa una saca de farina de 100 kg, a més de sèmola, segó. terceres, grapissols...
Una Vitrina amb Història REVISTA SEGARRA, Núm. 290, febrer 2021. El Turista Pregunta
UNA VITRINA AMB HISTÒRIA
Autor: Armand Forcat
Revista SEGARRA, Núm. 290, febrer 2021
Secció: El Turista Pregunta, pàg. 29.
Els Sabater. REVISTA SEGARRA, Núm. 289, gener 2021. El Turista Pregunta
ELS SABATER
Autor: Armand Forcat
Revista SEGARRA, Núm. 289, gener 2021
Secció: El Turista Pregunta, pàg. 21.
LLIBRE
159 PREGUNTES - CENT CINQUANTA-NOU RESPOSTES
d'Armand Forcat
159 articles amb 159 fotografies publicats a la REVISTA SEGARRA, plens d'història, de fets apassionants, i com no podia ser d'una altra manera, plens d'anècdotes curioses dels milers i milers de turistes que han visitat la nostra ciutat.
Encara es pot adquirir a les llibreries de Cervera
I si així ho desitgen, dedicat per l'autor...
Una Llinda com a Testimoni. REVISTA SEGARRA Núm. 288, desembre 2020. El Turista Pregunta
UNA LLINDA COM A TESTIMONI
Un Nefast Decret
UN NEFAST DECRET
Durant els últims nou anys la Paeria i el CAT han organitzat itineraris turístics nocturns durant els mesos d'agost i setembre per exlicar i donar a conèixer un lloc, una vila, una ciutat, Cervera, mitjançant dades, dates, documents, edificis i fets històrics i, un dels quatre últims d'enguany versà sobre la Guerra de Successió i la incidència que tingué a Cervera, una guerra que finalitzà l'11 de setembre de 1714. Aquest itinerari s'iniciava a la Paeria de Cervera, on els participants a l'itinerari podien contemplar una fotocòpia ampliada d'un document en què Cervera es mostrava partidària a retre obediència a l'arxiduc Carles d'Àustria. Tanmateix també s'observava al document que, en les línies on es mostrava el suport a l'arxiduc, les paraules estaven ratllades, per complir l'ordre que FelipV donà a tots els ajuntaments de Catalunya que s'havien manifestat a favor de l'arxiduc.
L'itinerari anà transcorrent per diferents llocs on aquesta guerra incidí sobre la població, com la casa delmera de la Generalitat que fou suprimida en ser abolida aquesta i totes les institucions catalanes; moltes cases hagueren d'allotjar tropes, oficials i cavalleries i, cal dir que els oficials tenien dret a seient a la vora del foc, a llum, sal, vinagre i estable per als cavalls i per a la tropa i, palla per dormir a les entrades de les cases... També remarcàrem els llocs on s'hagueren de mobilitzar homes per lluitar a Lleida i Barcelona a favor de l'arxiduc i, també el lloc d'on marxaren 140 homes cap a la fortificació de Lleida. El més terrible de tot és que amb aquestes mobilitacions per lluitar, molts cerverins, massa, moriren. Finalitzàrem l'itinerari a l'interior del primer pati de la Universitat, on explicàrem del Decret de Nova Planta.
En finalitzar l'explicació unes persones preguntaren: "què fou i què significà aquest decret?". Resposta: per si no n'hi hagué prou de provocar una guerra per ocupar tot el poder més absolut, amb centenars de morts i empresonats, el document fou una ordre taxativa i d'obligat compliment que canvià totalment el funcionament del país: s'aboliren totes les institucions catalanes, totes les lleis pròpies i s'implantaren les del conqueridor i, per primer cop en la història es prohibí la llengua pròpia en tot l'àmbit públic català: col.legis, universitats, nomenclàtor de carrers i places, fins i tot els noms de les persones, calgué inscriure-les en castellà; es feren tancar totes les universitats i estudis generals i s'ordenà construir aquesta de Cervera com a única a tot el Principat.
En aquest punt el turista puntualitzà: "per això es diu que aquesta Universitat fou un premi a Cervera? I jo concreto: Felip V signà el decret a Segòvia on diu: "...i teniendo muy presente mi gratitud cuanto he debido al amor i constante lealtatd de la fidelissima ciudad de Cervera en todo el tiempo que ocuparon los enemigos aquel principado" un dels motius principals de l'establiment de la nova universitat borbònica a Cervera, segons s'afirma al decret de la seva creació. Aquest decret expressa "una constante lealtad de la fidelissima ciudad de Cervera" que queda desmentida totalment pel treball exhaustiu i rigorós de l'historiador Josep Maria Llobet i Portella, que ha localitzat, transcrit i publicat 120 documents que demostren que lluny de mantenir una constant lleialtat a Felip V, els cerverins romangueren fidels a Carles III una bona part de la Guerra de Successió: des del mes de setembre de 1705 fins al mes de febrer de 1711 i, gairebé tota la segona meitat de l'any 1712 i la primera del 1713. I encara, el seu síndic fou un dels membres de la junta de braços que aquell any 1713 aprovà continuar la guerra contra els exèrcits de Felip V per intentar aconseguir que Catalunya pogués conservar les seves llibertats tradicionals.
En un tram del Ferrocarril. Revista SEGARRA, Núm. 287 novembre 2020. El Turista Pregunta
EN UN TRAM DEL FERROCARRIL
L'any 1860 el ferrocarril arribà a Cervera, i l'estació ho feu dos anys després. Fou un gran esdeveniment, i també un fet extraordinàriament positiu per a la ciutat i per a tota la comarca, atès que el transport per carretera era pràcticament nul. El transport per ferrocarril agafà una empremta de gran envergadura amb mercaderies de tot tipus: gra, farina, vins, palla, adobs, bestiar... gairebé tot. De fet, quan es projectà el ferrocarril, en el tram d'influència de Cervera, les previsions foren que transportaria una mitjana de vint persones diàries i cinquanta quintars de càrrega! Segurament ningú, l'any 1860, es podia imaginar el que el ferrocarril protagonitzà en diferents períodes i en aquest tram.
Fa ben poc, en un itinerari turístic nocturn, i aturats amb el grup davant d'una placa amb text i fotografies on es fa referència al que fou aquest lloc els anys 1938, 39 i 40, una persona del grup preguntà: "Ens pot explicar quelcom d'aquest lloc?" Sí, vaig respondre, i més recordant unes quantes vicissituds viscudes personalment en aquest sector.
L'any 1938 (jo tenia 9 anys) la canalla de l'entorn (l'avinguda Catalunya finalitzava aproximadament on avui hi ha el carrer Girona) teníem com a gran distracció anar davant del magatzem d'adobs al qual arribava un ramal de la via del ferrocarril des del moll de l'estació, i on vagons carregats d'adob arribaven davant del magatzem per posteriorment ser distribuits a la pagesia. El nostre al.licient era contemplar com de la part més alta del magatzem i mitjançant un carril aeri apareixia una vagoneta que baixava verticalment fins a sobre el vagó del tren, s'omplia d'adob i iniciava el retorn a l'interior del magatzem, on deixava anar la càrrega, i tot automàtic! Per a nosaltres això era un gaudi extraordinari.
Una altra situació o experiència encara que molt trista fou quan l'any 1939 a la parcel.la de la dreta, a tocar del mateix magatzem de la Cros, instal.laren un camp de presoners envoltat de filferro on s'hi ubicaren uns centenars de soldats republicans capturats per l'exèrcit de Franco, alguns dels quals, molt assedegats, ens donaven les cantimplores perquè anéssim a la font de l'¨arrabal¨(avinguda Catalunya amb el carrer Combat) i els les retornéssim plenes d'aigua. Recordo que alguns intentaren donar-me unes monedes d'agraïment, i cal recordar que estaven a sol i serena, és a dir, sense teulada! I a més tot l'entorn estava molt cobert de polsim del nitrat de quan es descarregaven els vagons del ferrocarril al magatzem, cosa que encara provocava més set.
L'any 1944, la Segona Guerra Mundial ja avançava cap al final i els aliats anaven recuperant territoris europeus fins aquell moment ocupats per l'exèrcit alemany.
Durant els anys 1940, 41 i 42 ja es podien veure imatges de com aquells soldats entraven victoriosos i de forma estrident i espectacular a ciutats i països europeus que ocupaven militarment: Bèlgica, Holanda, Polònia, França, etc. Per això, quan l'agost de 1944 a Cervera saltà la notícia que a l'estació del tren hi havia centenars de soldats alemanys, molta gent s'hi apropà per veure'ls, i no cal dir la canalla. I efectivament eren soldats alemanys que per evitar caure presoners dels aliats creuaren la frontera i arribaren fins a Cervera, dormiren a la Universitat i l'endemà, amb altres presoners alemanys procedents de Girona, foren traslladats en ferrocarril a Miranda de Duero, fins al final de la guerra, i posteriorment repatriats a Alemanya.
Han passat 160 anys i el tren ha anat circulant i protagonitzant molts fets històrics. Tot i que per moltes i diferents circumstàncies, actualment i en el mateix tram, transporta gairebé el mateix que en els seus inicis, quan es projectà: vint persones i cinquanta quintars de càrrega.
Autor: Armand Forcat
REVISTA SEGARRA, Núm. 287 novembre 2020. Secció El Turista Pregunta, pàg. 21.
A l'Aranyó. Revista SEGARRA, Núm 286, octubre 2020. El Turista Pregunta
A L'ARANYÓ
El Campanar de Sant Antoni
EL CAMPANAR DE SANT ANTONI Dir campanar a les dues columnes de totxo i una petita campana, pot semblar exagerat. Tanmateix l'església ...

-
Lliurament de la Medalla d'Or de la Ciutat de Cervera atorgada per primera vegada a Armand Forcat i Morros Diumenge 17 de novembre de...
-
EL FANTASMA DEL CASTELL DE FLOREJACS Florejacs és un dels castells que es poden visitar, turísticament parlant, a la Segarra. Florejacs tot...
-
EL CARRER BURGOS Una bona nit, explicava una part de la tercera guerra carlina i ens trobàvem a l'inici de la plaça Universitat cant...